Information om inloggning vid driftsättningen av NPÖ 5.0

Information om inloggning vid driftsättningen av NPÖ 5.0

Driftsättningen av NPÖ 5.0 innefattar anslutning till en ny IdP, IdP Plus, vilket medför att användare som är inloggade mot den gamla IdP:n kommer att påverkas när bytet till IdP Plus genomförs. Rekommendationen är i första hand att användare loggar ut innan servicefönstret och loggar in igen efter avslutat servicefönster. I annat fall gäller hanteringen beskriven nedan.

 

Följande gäller användare som är inloggade mot den gamla IdP:n när den nya är på plats.

Användare som är inloggade mot den gamla IdP:n vid driftsättningen av NPÖ 5.0 kommer till en felsida med valet "Gå till inloggning" eller ”Logga ut”.

image-20251120-095715.png

 

Vid valet ”Logga ut”, visas en bekräftelsesida om utloggning och användaren kan sedan logga in mot den nya IdP:n korrekt. Visas felsidan ska således valet “Logga ut” väljas.

image-20251120-095808.png

 

Om användaren däremot väljer ”Gå till inloggning” visas en ny felsida där användaren ska välja ”Logga ut” för att hamna rätt.

image-20251120-100244.png